onsdag den 7. oktober 2009

Bjørn Friis Thomsen / Lucas Oertel - Besøget


Bjørn Friis Thomsen, fransk- og tyskkyndig efterskolelærer, tennisturneringsorganisator og poet er noget af en hemmelighedsfuld lyrisk aktør. Sidste år udgav han den flaprende og rigtigt fin-grimme (skaf Dem straks et eksemplar) bog Rottemades på Asterisk(*) >>. Og hovsa: her>> findes så hans retro-flipperhereticanske bog Besøget, som er udgivet af Die Verlagsgesellschaft>> (!) i Dresden (!) på dansk (!).

Bogen fører tankerne (mine i hvert fald) hen på en rigtig flad tysk regnvejrsdag, hvor (pip pip) solen og fuglene titter frem (og jeg åbner bogen (det lille hæfte) tilfældigt til linjerne "Snittet i hånden / åbner fuglene / fra mit baghoved / ud flyver trin / hvorpå jeg tager / dit skridt." Slet ikke ubehændigt) ... som der vist står i Simon Grotrians debut (jeg har den ikke lige ved hånden): "ud flyver ud / flyver ud."

Den hurtigt overståede læsning af Bjørn Friis Thomsens hæfte (med den super ol'school grå i grå blind-illustrering af Lucas Oertel) giver mig lyst til halvtilfældigt at citere Heretica 1, 1.Aarg, 1948, som jeg til gengæld HAR lige ved hånden, hvor Martin A. Hansen (og han var (ER) great - kom ikke og påstå noget andet) under overskriften Romanens forfald bl.a. skriver: "Måske dens (romanens) Sejr har været for overvældende. Dens Herredømme på Bogmarkedet og blandt Læserne staar tilsyneladende ikke mere i noget Forhold til Omfanget af kunstnerisk Fornyelse i den. Skønt alle læser Romaner, men faa Lyrik, sker der i Øjeblikket mere i Lyrikken, for mig at se da." - Det dejligste her er egentlig brugen af udtryk som "Romanens Herredømme" og "alle læser Romaner" ... hehe. Åh.

Den får hele armen med forår, sol, vind, blomster og sjæl (sågar heste og muskler - ren tidlig Højholt) i Besøget, og det kan jo så hænge en nok så meget ud af halsen, men det er sgu sikkert eksekveret og nej "Dette er ingen sydhavsø".

Die Verlagsgesellschaft 2009, 24 sider.